Expertteam Centrumgebieden Coöperatie U.A.
beleid & visie

actie, transitie, aanpak, procesmanagement

vitaal

toekomstbestendige & duurzame centrumgebieden

maatwerk

actieplannen, positionering & implementatie

Een verborgen groen dorp ten midden van de Wereldhaven Rotterdam

Je verwacht het niet, maar in Rotterdam wonen er 10.000 mensen op een eiland. Rozenburg genaamd. Het eiland is in de 16e eeuw ontstaan door de bedijking van Nederland. Midden tussen alle industrie in Rotterdam is het dorp een groene oase van rust.

“Wat me zo opvalt is dat jullie steeds ‘op Rozenburg’ zeggen.” “Ow, dat is voor ons zo normaal!” vertelt een bewoner ons.

Tijdens de avonden met ondernemers en bewoners werd al vrij snel duidelijk hoe uniek deze plek is. Door deze unieke eigenschappen te benadrukken, onderscheid je je van andere plekken. En een buitenstaander ziet dat meestal sneller dan de inwoners zelf.

Tijdens het positioneringstraject hebben we suggesties gedaan hoe een visuele vertaling van de positionering eruit zou kunnen zien.

Huidige situatie in Rozenburg:

Het centrum van Rozenburg kampt met leegstand en zoekt naar manieren om aantrekkelijker te worden voor zowel de eigen inwoners als bezoekers en toeristen. Het doel is om een gedragen strategie en actieplan te ontwikkelen, binnen de beschikbare middelen, om het verblijfsklimaat te verbeteren, nieuwe ondernemers aan te trekken, de uitstraling te verhogen en de juiste bezoekers aan te trekken. De herontwikkeling van het Raadhuisplein heeft tot nu toe niet geleid tot de gewenste sfeer en beleving. 

De Opdracht & Aanpak:

  • Probleem: Het centrum heeft een belangrijke functie voor de eigen inwoners, maar mist aantrekkingskracht voor bezoekers van buitenaf. Er is leegstand en de sfeer en beleving kunnen verbeterd worden.
  • Doelstelling: Het aantrekkelijker positioneren van het centrum, verbeteren van het verblijfsklimaat, aantrekken van nieuwe ondernemers en de uitstraling verbeteren.
  • Aanpak: Het Expertteam Centrumgebieden heeft een proces doorlopen in vijf stappen: 1) Ambitie bepalen, 2) Doelgroepen identificeren, 3) Merkwaarden bepalen, 4) Schouw uitvoeren, en 5) Merkstrategie en actieplan ontwikkelen. Er is gewerkt met een ‘gouden cirkel’ om tot de kern van de identiteit te komen. Ondernemers, bewoners, cultuurorganisaties, gemeente en vastgoedpartijen zijn bij het proces betrokken om een breed draagvlak te creëren.

Financiering: Er is budget beschikbaar vanuit de Gemeente Rotterdam (€60.000 met 80% financiering en 20% cofinanciering). Subsidiemogelijkheden zijn er ook vanuit de Provincie.

Belangrijkste Thema’s & Bevindingen:

  • Trends: Ondanks negatieve economische trends blijft de winkelstraat belangrijk voor leefbaarheid. Lokale ondernemers worden gewaardeerd. Er is een afvlakking in internetverkopen en een trend dat Gen Z weer gezamenlijk gaat winkelen.
  • Ambitie Rozenburg: Het centrum moet de dagelijkse contacten van mensen ondersteunen en een sociaal-maatschappelijke functie vervullen (bibliotheek, wijkcentra, zorgcentra), als ontmoetingsplek.
  • Veiligheid: Het gevoel van veiligheid is niet op orde, o.a. door hangjeugd en incidenten. De aanpak van veilig is een voorwaarde voor succes van dit project.
  • Doelgroepen:
  • Bewoners: De belangrijkste doelgroep, tevens ambassadeurs. De behoeften van bewoners worden ingevuld door persona’s (Kim, Annie & Jan, Henk)
  • Ondernemers: Moeten geactiveerd en betrokken worden.
  • Bezoekers: Uit de nabije regio en toeristen (aantrekkelijk door de komst van de tunnel).
  • Merkwaarden: De unieke elementen van Rozenburg zijn onderzocht met diverse methodes. Een aantal kernwoorden zijn: Groen, Industrie, Gezelligheid, Opgesloten (afgelegen), Saamhorigheid. Dit leidt tot de belofte: “Op Rozenburg vind je een verborgen groen dorp ten midden van de Wereldhaven Rotterdam. Je ontdekt Rozenburg niet vanzelf.”
  • Schouw: Een schouw met ondernemers heeft aandachtspunten opgeleverd op het gebied van bereikbaarheid, straatinrichting, vastgoed en uitstraling.

Volgende Stappen:

  • Starten van de werkgroepen.
  • Uitvoeren van de korte termijn acties.
  • Verder uitwerken van de middellange en lange termijn plannen.
  • Starten haalbaarheidsonderzoek voor leegstand en compacter centrum.

Wie kiest wordt gekozen

Als Expertteam helpen wij je graag bij het kiezen van een scherpe positionering. In een paar stappen en werksessie helpen we jou met het vaststellen van de eigenschappen/kenmerken van je gebied waarmee je je kunt onderscheiden. Op die manier helpen we jou om ervoor te zorgen dat de bezoeker kiest voor jouw centrumgebied.

Op zoek naar een een heldere positionering en profiel voor je centrumgebied?

Wij helpen je graag met het vaststellen en kiezen van onderscheidende kenmerken en merkwaarden en bouwen samen een een scherpe positionering voor jouw gebied.

Neem contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak waarbij we je uitleggen hoe onze aanpak eruit ziet.