Van de Markthal en Fenix Food Factory in Rotterdam tot de Foodmarkt van Jumbo en Foodhallen in Amsterdam: 2014 lijkt het jaar van de nieuwe foodconcepten. Waar en van wie kunnen we nieuwe initiatieven verwachten? Drie experts over de oorzaken en gevolgen van de opkomst van beleving in foodretail.
Jaap Kaai (eigenaar onderzoeks- en adviesbureau Emma retail):
“De opkomst van foodbelevingsconcepten past bij trends als ‘weet wat je eet’, met aandacht voor good food, gezondheid en duurzaamheid. De Markthal in Rotterdam is weliswaar een jarendurend en uitzonderlijk project geweest, maar komt wat dat betreft precies op het juiste moment. Ook Jumbo speelt op deze trends in, maar op een ander niveau. Waar de Markthal vanuit de vastgoedsector is ontstaan heeft Jumbo heeft zijn foodmarkt ontwikkeld vanuit het supermarktconcept. Jumbo probeert zo consumenten te blijven verleiden. De nieuwe foodconcepten zijn namelijk een inbreuk op de klassieke supermarkten en die moeten zelf hun positie hierin proberen te vinden.”
Cindy van Cauter (eigenaar van consument- en shopperonderzoeksbureau Quotus):
“De nieuwe foodinitiatieven zijn het gevolg van het veranderende consumentengedrag, maar ook van de crisis. Mensen blijven eten, dus retailers zien steeds meer kansen in die sector in vergelijking met de krimpende non-foodbranche. Daarbij is de Randstad altijd al de voorloper in de retail geweest. Als je wilt weten wat de nieuwste trends in non-food zijn ga je naar Amsterdam of Rotterdam: dat is voor food niet anders. Maar de nieuwe foodconcepten zijn ook in andere steden kansrijk. Zo ben ik onlangs nog in de Amsterdamse Foodhallen geweest en daar zie je veel studenten ziet rondhangen. Zo’n concept doet het dan ook vooral goed in studentensteden of in gebieden waar veel eenpersoonshuishoudens wonen. Je kan er namelijk vrij goedkoop en goed eten. Een voorwaarde voor foodmarkten is dat ze passen bij een bepaalde lifestyle. Op wie richt het concept zich en waar wordt het gevestigd? Alles moet kloppen.”